Nyheter

Testfiske

description

Vi har totalt tio Volatile Pike Trolling ute på testfiske hos fem sportfiskare, nu har de första rapporterna kommit in:

Fredagsflax eller magiskt trollspö?

När jag testade Abu Garcias nya trollingspö Volatile Pike Trolling för första gången blev jag belönad på ett fantastiskt men kanske inte helt välförtjänt sätt. Planen för fisket vara att fiska efterleksgädda med mina barn. Jag hade gjort en kort provrunda på morgonen för att försöka hitta ett område som höll lite fisk. På ett grundområde fick jag ganska snabbt fick två gäddor, och det var detta område jag valde för eftermiddagsfisket med Tilde och David.

Vi hade bara trollat i några minuter när Volatilespöt signalerade napp. Jag tog spöt och drillade fisken en kort stund innan jag lämnade över det till Tilde. Hon vevade lugnt och säkert in fisken. När fisken var cirka tio meter från båten fick jag dock se att det inte var en gädda vi hade krokat utan en riktigt fin abborre. Jag sa till Tilde att se till att hålla spänd lina hela tiden, vilket hon klarade galant. Vi landade fisken och när jag greppade den insåg jag att den inte bara var stor, utan riktigt stor. Jag fick snabbt fram vågen, och när vi vägde fisken slog vågen mellan 1,62 och 1,60 kg. Vi bestämde att vikten var 1,60 kg, vilket innebar familjerekord med 540 gram. Innan vi släppte tillbaka fisken tog vi några snabba bilder. Tilde ville hellre hålla i kameran än i fisken, och jag hade inget emot att agera linslus denna dag. Vi fiskade en liten stund till och precis innan vi skulle bryta så nappade det än en gång på Volatilespöt och David fick drilla in en gädda.

Vad finns att säga om Volatilespöt då? Ja, det fungerar onekligen och just nu funderar jag om det har magiska krafter. Det får väl tiden utvisa. Jag skriver mer om spöt i nästa inlägg. Just nu vill jag bara njuta av att det har gett mig och mina barn ett fiskeminne för livet.

Andreas Eriksson

Andreas med en fin abborre!

Hej Abu Garcia!

En kort fiskerapport, kom ut en sväng på Mälaren i går med sonen Erik Norberg för lite gäddtrolling och test av spöna. Tänkte de kunde vara hungrig efter leken…
Tog ett tag innan vi hittade fisk – men då fick vi nästan dubbelhugg, inga monster, men fina fiskar! Förvånande nog så hade inte alla fiskar lekt ännu. Vi avslutade med att tappa den största fisken, typiskt, men den simmar kvar! Bäst funkade blyade gummi/jiggar denna gång.
Gillar verkligen spöna – känns jättestumma, men de krokar bra och böjer sig fint vid drillning, det kan ju bli en del motstånd om man t.ex. har sidoparavan och/eller får en stor fisk, speciellt om man inte drar av på farten.

P.S som gäddtrollare, ofta med drag med många stor krokar, så skulle jag nog föredra att krokfästet på spöt satt på andra sidan (inte på rullsidan) detta så att krokarna kommer långt ifrån linan, när man har fäst draget.

Hälsningar Mikael Norberg

Mikael och Erik Norberg har drillat gäddor med Volatile Pike Trolling.